...LÄPIÄ PÄÄHÄN...


Vko 13 / 2002







16.05.2002
Jussi, pääsitkö lääkikseen ensiyrittämällä? Olivatko pääsykokeet mielestäsi vaikeat? Missä opiskelit?
Nimimerkillä "Galenos odottaa"

Jussi: Pääsin toisella yrittämällä 7 vuotta sitten. Pääsykokeet olivat siinä määrin vaikeat että luin niihin yli vuoden lähes päätoimisesti. Opiskelin Kuopiossa.

16.05.2002
Aikooko kukaan Jiiuupee-herroista katsomaan Roger Watersia toukokuussa?

Entäpä jos teillekin kävisi Floydit? Martikainen saisi päähänsä potkia ensin vaikkapa Jussin pändistä pihalle, ja keskittyisi sitten riitelemään toisten kanssa, kunnes lähtisi itse lätkimään ja oikeudessa käytäisiin kolme vuotta riitaa siitä, saavatko Valtteri, Petri ja Janne käyttää nimeä YUP? Tulisiko Jussi takaisin, kun Martikainen olisi teilleen lähtenyt?
t: Arnolti Layne

Jarkko: Tai toki voisi ampua aivonsa kaukaisemmille kiertoradoille psykedeelisillä huumeilla ja alkaa elämään Suomen Syd Barrettina.

Vaikea päättää, kumpi olisi mieluisampi vaihtoehto.

16.05.2002
Teillä on sitten hienoja videoita. Kaikkia en ole nähnyt joten onko toiveita saada niitä jostakin katseltavaksi. Mitä mieltä olette Kotiteollisuuden uudesta videosta
(osoitteessa
http://plazatv.fi.soneraplaza.net:800/ram/
kotiteollisuus_rakastaa_ei_rakasta_video.ram ) ?

Jarkko: Kotiteollisuuden video on yksiselitteisesti paras koskaan kotimaassamme tehty.

16.05.2002
Liiallisen lukuintoisuuteni tuloksena päässäni on läpiä, jotka tuulettuessaan soittavat Kissin I Was Made For Loving Youta; elämäni on nykyään helvettiä. Korvausvaatimus seuraa postissa. Olisitte voineet varoittaa.

Jarkko: Yleensä ne muodostuneet lävet humisevat "Love Story":n melodiaa, tuulikellojen soittamana. Joten ehkä oletkin onnekkaampi kuin useimmat.

16.05.2002
Onko huhtikuun kuudennella muutakin merkitystä, kuin Taivaiden Maisterit meille kertoo? Entä mikä ihmeen "herrasmiehet"? Joku kutsui aikaisemmin ko. biisiä tällä nimellä.
Anonyymi

Jarkko: Se, että Valtteri täyttää vuosia kyseisenä päivänä. Siinäpä sinulle ns. sisäpiiritietoa.

"Herrasmiehet" selittänee itse itsensä. Vai eikö sittenkään?

16.05.2002
Tervehdys, arvon puoskarit.

Alkuun kiitän teitä ehdottoman loistavista levyistä, jotka ovatkin valtaosaltaan levy-hyllyyni siirtyneet.

Mutta, varsinaiseen kysymykseen siirtyäkseni. Onko tietoinen valinta, että suoraviivaisempaa soitantaa sisältävillä levyillä myös lyriikat ovat ikään kuin suoraviivaisempia ? (siis ehdottomasti loistavia yhtä kaikki)
-Nabokov

Post Scriptum: Mitä muuten pidätte nimimerkkini innoittaneen kynämiehen teoksista ?

Jarkko: Nabokovia,

kuten kovin useaa muutakaan maailmankirjallisuuden klassikkoa ei ole ehtinyt läpi kahlaamaan, mutta jos soitto on verrattain logistista, on tekstienkin hyvä seurailla edes etäisesti samoja linjauksia, uskomme me. Happomusiikki taas kyselee happolyriikan perään, ja niin edelleen.

16.05.2002
Jarkko..Rakastan teidän minä olen myyrä biisiä.Se on jotenkin mukaansavetävä kappale,että aina alkaa jalka vippaamaan ja suu laulamaan!Kun stereoista kajahtaa kyseinen biisi!Kiitos kappaleesta:)
-Minde-

Jarkko: Ole hyvä. Vippaamme jalkaa, päätä ja käsiä kohti seuraavaa kommenttia tahi utelua.

16.05.2002
Heipä hei

Mitä mieltä olette Ultra Bran Lähetystyö-kappaleen sanoituksista? Voisi luulla että Jarkko ainakin vähän, hitusen edes alitajunnassaan voisi olla samaa mieltä kappaleen sanoman kanssa.Siis mikäli olette tietoisia kappaleen sanoituksista.
T:väsynyt

Jarkko: Tätä teosta en ole kuullut, mutta kirjoita teksti ylös seuraavaan viestiisi, väsynyt, niin katsastetaan olenko kyllin pirteä tulkitsemaan ´Lähetystyön´ sanomallisuuksia.

16.05.2002
Ihan pieni ja kaino toivomus, kun tuolla Soundin haastattelussa sanoitte että Nyrkkeilijän sanoitus oli alunperin pidempi niin voiskohan sen saada vaikka tänne nettiin nähtäväks...?

Jarkko: Harkitsemme asiaa. Ei mahdotonta, mutta täytyy ottaa hetki miettiäkseen, sopiiko teitä sentään pöytälaatikkoonsa päästää.

16.05.2002
olisiko täysin hakoteillä jos sanoisi että kun ei kerran ole syntymistään saanut valita saati sitä pyytänyt, niin ei myöskään tarvitse tunnustaa velvotteita ketään eikä mitään kohtaan tässä maailmassa? turhautuneena tiedustelen.

Jarkko: Aivan näin emme voi toimia. Vaikkakin ensimmäinen toteamus on totta. Mutta kun kukaan muukaan ei ole saanut valita, niin lienemme samassa veneessä tämän asian suhteen.

16.05.2002
Onkohan tuolla nyrkkeilijä -kappaleella mitään tekemistä mr. Tarmo Uusivirran kanssa? Hieno mies, vaikka kuollutkin.

Jarkko: Tätä on ehditty kysymään arviolta puolentuhatta kertaa, ja edelleen vastaus on: sillä on jotain tekemistä Tarmon tarinan kanssa.

16.05.2002
Kun porukat täälä voivottelee sitä, etä teiän pitäisi tehdä samanlaista musaa kun vuosina 1990-1992.Mun mielestä olis aika naurettavaa kun tommoset jätkät kuin te,kolmenkympin hujakoilla "jo" olevat äijät soittaa semmosta musaa.Vai mitä mieltä olette?

Jarkko: Me olemme aivan samaa mieltä. Paul Simon on laulunkirjoittamisesta viisaasti lausunut, ettei kannata ainakaan pyrkiä olemaan jotain muuta kun on lauluja laatiessaan.

16.05.2002
Saapuessanne esiintymään villiintyneelle kansanjoukolle Seinäjoella 14.-16.6 välisenä aikana, niin esitättehän myös meidän vannoutuneiden fanien riemuksi hittien lisäksi jotain syvällisempääkin hengenravintoa? Esim. Meitä odollaan mullan alla,Homo Sapiens tai Me viihdytämme teitä?
Ei vaiskaan.

vaikka jokin seuraavista?
Koiraöljyä, Iloisen kuninkaan aikataulu, Balthasar, Amor amor tai ehkäpä Saatana meni...?

Kiitämme, haluatte kai tekin olla mieliksi intohimoisille ihailijoillenne?

Jarkko: Toki vain, mutta muistamme takaraivoissamme myös sen, että kaikki pettyvät jollain tasolla kuitenkin. Se on ihmisyyden mittari.

16.05.2002
Niin tuota, taas tammoisia toden turhia kysymyksia! 1. onko kollektiivin herroista kukaan ikina kuullut propagandhia, tai lukenut Naomi Kleinia tai Noam Chomskya? 2. ja olenko erehtynyt kun ja jos kuulen herra Martikaisen melkein purskahtavan nauruun puolessa valissa normaalien maihinnousun viimeista kappaletta.
-kiittaen "mies rapakon takaa sanoo vapauttakaa Mumia"

Jarkko: 1. Emme todennäköisesti ole kyllin sivistyneitä, sillä heidänkin viisautensa on ajautunut ohitsemme kuin vierivä virta.

2. Siinä on jo totuuden siementä kylvettynä.

Miettien, kuka on Mumia?

16.05.2002
Onko teistä kukaan Toolin ystävä? Itse rakastan sitä ja kuulisin mielelläni teidän mielipiteenne. Kai sekin jonkinlaista progea on..
-Amor

Jarkko: Tool -joukkioonkaan emme ole sanottavasti perehtyneet. Vaikka vielä hetki sitten eli luulossa, jonka mukaan olisi seuraillut musiikkirintamia edes joltisenkin aktiivisesti. Turha luulo.

16.05.2002
Miksi keikkailu on vähentynyt?alkavatko typerät ihmiset ärsyttämään...

Jarkko: Ei se ihmisistä johdu, olemme tavallamme typeriä kaikki tyynni ja niin sen tulee ollakin. Nyt vain on oikea aika valmistautua uuden levyn koitoksiin, eikä silloin voi alinomaa huitoa maankierrossa.

16.05.2002
Dingostahan tuli taannoin tämä Autiotalo -musikaali Hämeenlinnan kaupunginteatterissa. Siitä ei enempää, mutta miten olisi Jarkko Martikaisen tai muun orkesterin käsikirjoittama YUP-musikaali. Ajatelkaa miltä näyttäisi teatterin seinällä iso juliste "Homo Sapiens" tai "Outo elämä". Vallan mainiolta. Terveisin Riku Suokkaan korvaajaa Snoopi Sireniä ihaileva Mikko Kivinen alias Markku Toikka, joka on oikeasti Ilari Johansson.

P.S. Tuon ymmärsi ehkä joku paikallinen persoona meiltä päin.

Jarkko: Musikaalin tekemistäkään emme poissulje, mutta "Autiotalo" -esitystä en taida haluta nähdä.

16.05.2002
Ajattelin vain kysäistä, että miltä mahtaa Jarkosta tuntua niskalaukauksen menestys? Eri hyvä levy kyseiseltä yhtyeeltä, ja sattumalta tuottajana häärii tuttu mies, 1+1=... Millaista oli työskennellä Timon ja kumppaneiden kanssa?

Jarkko: On mieluisaa seurailla vierestä herrasväen voittokulkua, ja vaikkakin yhteistyö oli hetkittäin raskas prosessi, uusinemme sen seuraavan albuminsa tilanteessa. Jälkimaku ei siis ollut karvas. Päinvastoin.

16.05.2002
Teinpä tässä taannoin sivistäväksi tarkoitetun ekskursion lähikirjastooni, jossa käpälääni osui Joakim Pirisen häiriintynyt sarjakuva-albumi nimeltänsä Kaasua. Ja yhdeltä sivultapa löytyi tuotos nimeltä maanalainen, ja perkele siellähän olivat kaikki imaamista Alma-Leenan kautta lima-anaaleihin. Että eikö teitä yhtään hävetä, kun noin olette ns. pöllineet ja sitten vielä visusti asiasta vaienneet... Asia tosin sinänsä on merkityksetön.

Jarkko: Vielä kerran selvitys tästäkin aiheesta: teksti on Jouni "Ewo" Rytkösen meille toimittama, ja luulimme sitä hänen hengentuotteekseen. Myöhemmin tieto osoittautui vääräksi. Levykansistoissa teksti on em. J. Rytkösen nimissä, mutta kuten sanottua, väärin perustein. Elämä voi olla myös tällaista, mutta suurempiakin häpeän aiheita on.

16.05.2002
Olenko ymmärtänyt oikein, että kansanmusiikki ei ole teille vierasta? Vai lipeääkö kantele kourasta ja viulu kainalosta? Sen haluaisin joku päivä nähdä kun YUP soittaa Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla! Tiukka yhdistelmä YUP ja Kaustinen!

Jarkko: Kaustisille menisimme ilomielin, mutta kanteleet ja viulut kyllä lipeävät näistä kourista, se on varmaa. Voisimme toki lainata Ville Kankaan tai jonkun muun kyvykkään ihmisen ikään kuin sävyttämään aihetta.

16.05.2002
Olen kuullut biisin Murhaaja soittaa pasuunaa kymmeniä kertoja, mutta sen sanoma ei ole vieläkään avautunut. Olisiko mahdollista, että kappaleen tekijä itse valottaisi hieman sen taustaa?
t:uskollinen fani

Jarkko: Kyseessä on pahuuden tutkielma, mustahkon huumorin hengessä. Jollei viesti avaudu, vika on pasuunaa soittavassa murhaajassa.

16.05.2002
Jarkko: onnea Rajaportin menestyksestä. Ja oli kyllä todella onnistunut levy. Hyvä sinä (ja tietty myös muut jotka levyyn tekoon osallistuivat, olihan siel Tiainenkin)!

Jarkko: Kiitos kaunis.

16.05.2002
*porvariston hillitty charmi* <-voiko siitä tulla riippuvaiseksi??pelkään olevani kohta koukussa,tarvin päivä päivältä enemmän.apua! *mato*

Jarkko: Seuraavaksi sinun pitää siirtyä addiktoitumaan kappaleotsikon mukaiseen elokuvaan. Sen on tehnyt Luis Bunuel, joka on nero.

16.05.2002
Saatana meni korvasta sisään. Kauhea lyriikka, mutta mainiot sanat. En osaa sanoa siitä omaa mielipidettäni muuta kuin että se on hyvä ja huono. Oma mielipiteene kappaleesta? Kuinka hyvin tulette juttuun keskenänne? Onko yhdessä olo raastanut hermojanne, onko keskinäistä kärhämää? Kolumneja rustaava jarkko voisi kyllä kirjoittaa oman kirjan. M. A. Numminen on suosittu joukossanne, miten te suhtaudutte siihen että heppu lauleskelee saksassa, paikallisella kielellä?
-Mac-

Jarkko: "Saatana" on ns. kappale siinä missä muutkin, ei kuitenkaan kaikkein onnistuneimpien sarkaa. Tulemme keskenämme toimeen juuri niin hyvin kuin tämän ikäiset, näinkin pitkän ajan toisiaan sietäneet ihmiset tulevat. Eli vaihtelevasti, mutta pääsääntöisesti sovun merkeissä.

Kirjan kirjoittamisen suurtyötä en jaksa nyt edes miettiä. Seuraava kysymys.

Meille kelpaa M. A. niin saksan-, suomen- kuin ruotsinkielisessä asussa. Suhtaudumme häneen aina kunnioittavasti.

16.05.2002
Noudattaako Elegia elegistä runomittaa?

Jarkko: Siitä minulla ei ole mitään aavistusta. Todennäköisesti ei, sillä teksti on kirjoitettu perin nopeasti, miettimättä sen suuremmin teknisiä kommervenkkejä.

16.05.2002
Onko arvoisilla puoskareilla ollut mielessä dvd:n julkaisu? Olisi suorastaan suotavaa saada omaan hyllyyn kyseinen tuote! Teidän videot kun ovat kohtuullisen ongelmallisia pyydystää!

Jarkko: Firman väki puhui sellaisesta joku aika sitten, mutta julkaisunsa ei olle ainakaan ennen seuraavan albumin kauppoihin saapumista. Niin epäilemme.

16.05.2002
Miten perusteellisesti pystyisitte vaihtamaan instrumentteja keskenänne? Esim. Hyyrynen rumpuihin jne.

Jarkko: Jussi voisi toki soittaa rumpuja, Valtteri auttavaa kitaraa kuten Janne sekä allekirjoittanutkin auttavaa bassoa, mutta kosketinsoittamisesta ei taitaisi Petriä lukuunottamatta tulla keneltäkään yhtään mitään.

16.05.2002
Terve puoskarit! Ketäs Lataamon Laulajissa soittaa? Soitatteko paljon Lataamon Laulajien kanssa yup:n biisejä ja entä päinvastoin?! Hyvää kevättä ja tsemppiä teille!:)

Jarkko: Lataamojoukkio käsittää Tiaisen, Tynkkysen ja Martikaisen sekä vaihtelevasti perkussionisti Jarmo Hovin. Lataamon laulajat soittavat muutamaa YUP -numeroa tilanteesta ja mielihalusta riippuen, mutta pääosaksi ohjelmisto on ´jotain muuta´.

16.05.2002
Huomenia vaan sinnekinpäin suomea...Diggaatteko Pink Floydia?Voisikohan yyuupeeltä odottaa jotain Wish you were here-piisin kaltaista herkkää esitystä...jäin kiikkiin...olen sukellusvene..mutta jatkakaa te sieltä ostoskeskuksen moottorisaha-osastolta loistavaa uraanne uusilla levyillä....
-utelias mieli ei minneen karkaa-

Jarkko: Pink floydilla on hetkensä, mutta meidän "Wish you were here" -esityksemme antaa jostain syystä odottaa itseään. Kukaan meistä ei tiedä, miksi.

16.05.2002
Minun on pakko huomauttaa viitaten aiempaan tekstiin, jossa mainittiin "liveroolipelaamisesta". Ellen ole väärin erehtynyt, kyseinen henkilö tarkoitti LARP-nimellä kulkevaa harrastusta. Eli siis kyse ei ole tietokonepeleistä. Anteeksi turha kommenttini, mutta asiasta hitusen tietävänä katsoin parhaaksi korjata tämän erheen.
-Mortana

Jarkko: Sehän sopii. Kumpainenkaan ei liiemmin kiinnosta, vaikka kelpo ajanvietettä saattavat ollakin.

16.05.2002
"Korppi kaiken yllä" tuntuu jatkavan Jeesuslaulujen sarjaa, samoin kuin "Mitä minä todella sanoin" Maihinnousulta. Onko tämä tarkoituksellista? Tuli vaan niin mieleen, kun korppi saarnasi rakkaudesta vaikka naisetkin oli kaatumassa alle...

Jarkko: Jeesusteluannos täytyy saada muodossa tai toisessa levylle kuin levylle. Onhan Raamattukin kaikkien tarinoiden äiti.

16.05.2002
Pistäkää ihmeessä jotain scorea tai nuottivihkoa myyntiin... ! Saattaisi tuottaa hyvää kaikille, eikö?

Jarkko: Jos levy-yhtiömme maksaa viulut, niin kyllä se meille sopii.

16.05.2002
Mitä sanoo kapteeni Ä-ni yhtyeen viisaille? Entäpä hiphop -genre kokonaisuudessaan?
-Antti

Jarkko: Hiphop -genre ei ole erityisen tuttu eikä esimerkkien perusteella innosta syvempään tutustumiseen, mutta Flegmaatikkojen "Mutsin luona" on toimiva esitys, ja Kapteeni Ä-ni -pitkäsoitto on parasta kotimaista musiikkia pitkään aikaan. Tappoi nauruun.

16.05.2002
Mikä on mellatron ja soitatteko sitä joskus? Huhut tietävät sen olevan kosketinsoitin (joka olisi yhteydessä kitaraan, mutta tämä on epävarmempaa). Edes muusikkotoverini eivät osaneet ratkaista asiaa,joskaan kosketinsoittajilta en kysynyt.
-Antti

Jarkko: Mellotronia ei soita tässä maassa kuin kaksi ihmistä jos hekään, sillä siksi monimutkaisesta, kookkaasta, vaikeasti huollettavasta, harvinaisesta ja erinomaisen kalliista kokonaisuudesta on kysymys. Kosketinsoitinohjattuna sample -esityksenä sitä soittavat verraten useammat sielut, ja sointinsa on siis se "Strawberry fields forever" -intron kuulokuvajainen.


<< Läpiä päähän - Vko 14 - Läpiä päähän - Vko 12 >>