Vko 20 / 2008






26.05.2008
Rupesin tässä eräänä päivänä miettimään, että mikä mahtaisi teidän tuotannostanne olla "se" biisi, joka keikkatilanteessa saa aina fanien kovimmat suosionosoitukset? Tai mitkä biisit! Sillä aika monella yhtyeellä, esim. Metallicalla on Enter Sandman, Kotiteollisuudella Minä olen, Black Sabbathilla Paranoid jne. Eli mikä teidän mielestänne olisi teidän pyydetyin/suosituin biisinne keikoilla?

Jarkko: Jos meidän on yritettävä löytää oma vastaavamme, se lienee aivan kuluneiden vuosien painon syistäkin ”Minä olen myyrä.”

26.05.2008
Kaipaatteko nuoruuden/tai oikeastaan lapsuuden vapautta? ..kun sai viilettää pitkin metsiä ja leikkiä supersankaria ja kiipeillä puissa. Ei tarvinnut huolehtia mistään... Itsestä tuntuu että "aikuisena", tai oikeastaan täysi-ikäisenä oleminen ja töihin joutuminen potkas niin päin näköä että ei meinaa hampaat pysyä suussa. Ei kerkeä muuta kuin olla töissä ja nukkua. Ainoa hyvä asia elämässä on vaimoni.. Toisin on tietenkin teillä jotka elätte musiikkia tekemällä ;D Hyvää sellaista! Kertokaa terveiset perheillenne ja nauttikaa elämästä!

Jarkko: Tietenkin, ainakin ajoittain, mutta aikuisiällä täytyy löytää muita keinoja vapautumiseensa.

26.05.2008
Uskotko Jumalaan? Jatkuvasti sanoissasi askarrellaan aiheen parissa. Mitä mieltä olet väitteestä, että Raamattu on totta ja Taivaasen ei pääse ilman Jeesuksen sovitustyöhön uskomista?

Jarkko: Askartelen juuri siksi, että epäilen. Raamatun ´totuus´ on Jumalan käsissä, jos Hän on, joten sitä ei ole syytä pohtia sen syvemmin. Hyvän elämän toteuttamisessa on kylliksi haastetta, ainakin minulle, tässä vaiheessa.

26.05.2008
Hyvää päivänaikaa yhtyeen väki!
Tuossa Mokoman kysymyspalstaa selatessani tuli vastaan hikipedian linkki ja tiedusteltiin bändin suhtautumista. Eli mitä mieltä YUP:n jäsenet ovat saman sivun artikkelista YUP:sta? http://hiki.pedia.ws/wiki/YUP
Laadukasta informaatiotaidetta. Kyllä!

Jarkko: Käyn vilkaisemassa jossain vaiheessa. Juuri nyt en ole aivan niin itsekeskeisellä tuulella.

26.05.2008
Jarkko, hei! Sellaista vain, että näetkö asioita visuaalisesti; kuvina ja käytätkö sitä hyödyksi kappaleiden teossa? Itse kirjoitan runoja, ja lyriikkaa tulee, kas tiedä mistä sopukoista, mutta juuri niin ajattelen, että kaikki sanat tulevat jostain...elämän iloista ja kolhuista. Oletko samaa mieltä vai onko kaikki vain kantaaottaavaa ja kuitenkin syviltä syvimmin otollista, koska teidän kappaleenne ovat niin luokseensavetäviä ja laittavat tuumimaan!? Sekä kirjasi, tuo Pitkät piikit on verraton opus, kiitos ja kirjoitathan lisää samanmoisia? Näemmä keikalla jossain!
T. Sini

Jarkko: Tokihan vain visuaalisuus on yksi näkemisen tapa ja apuväline. Mutta usein, kun kyvyt eivät riitä kertomaan asiaa kuvallisesti, yrittää toteuttaa samaa sanoin tahi sävelin tai jopa molemmin.

26.05.2008
Parhain Jarkko. Tahtoisin tiedustella, oletko maalannut koskaan graffitteja nuoruusvuosinasi? Varsinkin tunneleihin ja juna-aseman seiniin?Koska kaverini on maalannut. Kyseistä taiteenlajia en itse harrasta,mutta mitä pidät tällisestä kulttuurista noin taiteena? Alansa kuitenkin?!
t. Sini

Jarkko: Graffitteja en ole harrastanut, kaikki piirros- ym. työt olen tehnyt lain suomissa puitteissa. Lisätä täytynee, että se ei ole ollut ehdoton päämäärä, mutta niin on vain käynyt.

26.05.2008
kumpi on lähempänä omaa ajatteluasi, oikeisto vai vasemmisto? olet niin rehti persoona että veikkaisin ainakin että vasemmisto koska kaltaisesi fiksut tyypit ovat enimmäkseen vasureita.

Jarkko: Onko se rehtiyden kysymys, onkin jo aivan toinen kysymys, mutta lähempänä omaa ajatteluani on vasemmistolainen aate. Joskin se, miten vaikkapa SDP sitä pystyy toteuttamaan, on taas aivan toinen kysymys.

26.05.2008
Vastatessasi erääseen pohdiskelmaan rumpusoundeista, kysyit selvennyksen vuoksi, millä levyillä kysyjän mielestä on toimivat rumpusoundit. En ole alkuperäisen kysymyksen/kritiikin esittäjä, mutta ei haitanne vaikka kerron oman näkemykseni. Mielestäni rumpusoundi on parhaimmillaan T&TT, Homo Sapiens ja Yövieraat -levyillä. Etenkin parilla viimeksimainitulla virvelisoundi on todella terävä ja kyrväkäs. Normaalien maihinnoususta eteenpäin se on muistuttanut lähinnä muoviämpäriä, jonka päälle on asetettu Anttilan myyntikuvasto. Rummut kokonaisuudessa jäävät jotenkin taka-alalle ja voimattomaksi, ja sointi on rikkonainen ja turskahteleva, hiukan "distorted" kuten ameriikkalainen sanoisi. Intensiivisempi ja hevimpi äänimaailma passaa mielestäni soittoonne paremmin.

Jarkko: Siis tästä oli kysymys. Nyt ymmärrän. Vahinko vain sinulle, että kyseisen lainen ´atollien ydinkoetta päin´ -sointi ei ole ollut viime vuosina niin mieliimme.

26.05.2008
Tervehdys arvoisa taiteilija Martikainen!
Tätä lienee hieman aiheetonta tiedustella täällä ja juuri tällä hetkellä (kun tuo uusi yup levy on juuri ilmestymässä), mutta: Onko tuo sinun soolourasi nyt loppunut määrittelemättömäksi ajaksi? Toivotavasti vielä joskus jatkat tuota "mies ja kitara" tuotannon tekemistä... (Toisaalta ymmärrän, että YUP on ns. pääasia ja muut jutut vain sivuprojekteja...)

Jarkko: En ole lopettamassa omien levyjeni tekemistä, mutta kuten ehkä aiemminkin mainittua, kaikkea ei tahdo tehdä samaan aikaan, eikä se olisi mahdollistakaan.

26.05.2008
Kummallista, että ne ihmiset, jotka eivät pidä uudesta sinkusta, sanovat sen olevan samanlaista tylsää toistoa kuin Pohjoisen Zenin, vaikka Pohjoinen Zen on aivan mahtava biisi! Oi voi, kaipa elämä olisi laimeaa jos kaikki olisivat aina samaa mieltä.

Tulen katsomaan teitä Äxään, ja jos rahaa on, ostan levyn, ja mikä hurjinta: jos saan kerättyä rohkeutta, tulen pyytämään nimmareita siihen ostamaani levyyn! Hui. Maj Karmaa lainaten: "Sinun seurassasi en tahtoisi olla täysi ääliö." (Vaikka teitä kyllä onkin monikollinen määrä, ja vaikkette varmaankaan voi muistaa jokaista kuuntelijaanne - jotta sama kai se vaikka olisi vähän nolo, kunhan on asiallinen.)

Jarkko: Makuasiat, taas kerran. Ääliömäinen toimintakin... myös sitä on useaa lajia. Kaikki X:ssä nimikirjoituksia pyytäneet ainakin käyttäytyivät siivosti ja kohteliaasti.

26.05.2008
Kertooko Normaalien Maihinnousu levyn kappale "Mitä minä todella sanoin" Jeesuksesta? Siis onko "runon minä" Jeesus? Ainakin voisi olla. Itse en paljon ko. kaverista välitä ,mutta en ole tietysti tässä luterilaisessa maassamme kyseisen supersankarin sanomisia välttynyt kuulemastakaan. Mutta yhtä kaikki; juuri tuossa teidän kappaleessanne on hienosti kiteytetty Jeesuksen olennainen sanoma ja ajatusmaailma. Tai se sanoma minkä itsekin näen kaikkein olennaisimmaksi. "Rauhoittaisitte saatananne, rakastaisitte toisianne...undsoweiter" Tää on se juttu. Lupaukset paratiisista on sitten ennemmänkin paimentolaiskansan taruoperimää, eikä tuon muinaisen karismaattisen leaderin ominta settiä... Kiitos paljon hienosta biisistä ja tekstistä!

Jarkko: Se voisi olla Jeesus, mutta myös moni muu. Gandhi? Yoshida Kenko? Arndt Pekurinen? Sinä?

26.05.2008
Minulla on tunnustus tehtävänä.
Minä itse olen laatinut jokaisen kysymyksen, joka tällä pastalla on julkaistu vuodesta 2001 eteenpäin. Ketään muuta ei ole ilmeisesti kiinnostanut teidän asianne. Olen esittänyt erilaisia mielipiteitä ja näkökulmia tutkiakseni suhtautumistanne niihin.

Olen myöskin mahdollisesti ainoa, joka on ostanut nimikkeitänne 2000-luvulla. Käsittääkseni Suomessa on itseni lisäksi vain muutama Yup:hen positiivisesti suhtautuva musiikinkuuntelija. Suuret myyntilukunne johtuvat lyhytmuistinmenetyksestäni, jonka takia ostan levyt uudelleen ja uudelleen. Taidankin omistaa levyjänne jo kymmeniä tuhansia kappaleita, esimerkiksi kymmenestuhannennes "Helppoa katseltavaa" liityi kasan päällimäiseksi hiljattain.

Keikoillenne tulevat ihmiset yleensä sekoittavat teidät CMX:ään ja pettyvät huomattuaan erehdyksensä.

Millainen on ensireaktionne?

Jarkko: Ehkä elämä on todellakin unta, kuten joku filosofi yritti yhteen ynnätä.

Valtteri: Helppoa katseltavaa –dvd:tä ei ole painettu 10000kpl. HÄHÄHÄ!

26.05.2008
Ei ole nyt kysymystä, vaan haluan tämän pienen pläntin tässä täyttää kehumiseen. Olen aina nauttinut musiikistanne ja omistan kaikki levynne. Joka kerta olette yllättänyt minut positiivisesti ja tämä kerta ei liene poikkeus, ainakaan kuulemani perusteella. Tuo nettisingle he olivat vapaat on ehkä parasta mitä olen koskaan kuullut ja joka kuuntelukerta se vaan paranee. En ymmärrä miten pystytte siihen. Elämää parempi biisi ja varmasti itse levyltä löytyy lisää huippubiisejä. Kiitos jo etukäteen. Pelottava ajatus on se että joskus tulee aika jolloin teitä ei enää huvita tehdä musiikkia. Hyviä biisejä silloin ehkä vielä tehdään, mutta ei loistavia.

Jarkko: Kiitos vuodatuksestasi, näin positiivisia viestejä ei yleensä saavu näissä mitoissa.

26.05.2008
Oletteko koskaan tehnyt noita laiva keikkoja esim jossain silja line:llä ja oletteko tulevaisuudessa tekemässä (tietää lähteä reissuun)

Jarkko: Goom- risteilyillä olemme olleet, mutta tulevaisuudessa sellaisia ei tietääkseni ole näköpiirissä. Ihmiselle on luontevampaa pysytellä maan kamaralla.

26.05.2008
Kysymys: Mihinkä näistä ryhmistä kuuluisitte mielestänne asenteeltaan: punkkarit, popparit, rokkarit, hevarit vai hopparit?

Jarkko: Noista vaihtoehdoista en löydä yhtäkään itselleni täysin sopivaa, mutta punk lienee lähimpänä jotain sielun sijaintia, edelleen.

26.05.2008
Mieltäni on askartanut eräs kysymys jo tovin ja vko:n 19 kysymys liittyen Ismo Alankoon kirvoitti näppyläni näppäilemään tämän sortin tiedustelun: Mistä yhteyksistä orkesterinne on tullut tutuksi Heikki Salon luotsaaman Miljoonasade orkesteriin, koska J.Martikainen oli mukana Miljoonasateen 20 vuotis kiertueella, V.Tynkkynen 2007 Valkeakoskella työväen musiikki juhlilla tuuraamassa Miljoonasateen basistia ja olettehan te joskus vetäneet joitakin Miljoonasade covereita.

Vai onko kysymyksessä Suomen orkesteri yhdistyksen sopima YYA sopimus eri orkesterien välillä.
Tiedustelee epätietoinen Espoosta.

Jarkko: Olemme tutustuneet kanssaan jo vuosia sitten, ja kitaristinsa Matti Nurro tuotti ”Outo elämä” -albuminkin, jos kansikrediittinsä tarkasti seulot.

26.05.2008
Teidän menestyslevyillä oli rumpusoundi (eritoten virveli) tups tai plöts. Pih. Ei soi. Esimerkiksi Led Zeppelinin levyillä prosessoimaton rumpu sanoo englantilaisen kartanon eteisaulassa BOOM ja KRASH ja PING! Toppatakeilla ja Keppijumpalle rummut sanovat jotain siihen suuntaan, ja se on mukava se. Mutta kuka mistäkin tykkää, niinhän se on. Rummut vaan on parhaimmillaan niin hienon kuuloinen soitin että niiden "kuohitseminen" kuulostaa ikävältä.

Jarkko: Emme -edelleenkään- pyri niitä tietoisesti kuohitsemaan, ja yhä vain: kyse on makuasioista, ja tuuristakin; joskus tavoite onnistuu paremmin, toisinaan ei. Ja lopulta: määräävin asia soundissa on Jannen itsensä aikaansaannos. Soitto lähtee miehestä, ei pelkästä soitinarsenaalista tai teknisistä kommervenkeista. Jos on lähteäkseen.

26.05.2008
Onko IiWanajulma kenties tuttu joillekkin teistä yhtyeen jäsenistä? Jos on, mitäpä ajatuksia mahtaa herättää heidän musiikkinsa?

Jarkko: Ei vielä.


<< LÄPIÄ PÄÄHÄN Vko 19/08 - LÄPIÄ PÄÄHÄN Vko 21/08 >>